Jiří Hromada: Mnoho herců ve frontě za prací devalvuje tvorbu

30. březen 2016

To říká prezident Herecké asociace Jiří Hromada a usuzuje, že počet vystudovaných herců v soukromých školách je příliš vysoký. A právě tato skutečnost podle něj vede k tzv. kšeftaření v herecké profesi, a špatní herci se stávají narušením v celkové kvalitě, jak ji pak hodnotí veřejnost. Nejen o tom v dnešním Interview Plus.

O víkendu předávala Herecká asociace výroční ceny Thálie. Ocenila tak nejlepší loňské mužské i ženské výkony v opeře, baletu, činohře i operetě a muzikálu. Cenu za celoživotní mistrovství získali například Ladislav Županič nebo Stanislav Zindulka.


Divadla jsou vyprodaná, lidé vstávají od těch nekonečných, někdy zoufalých seriálů a jdou opět za společenskou událostí. Jsem rád, že se v poslední době vzpamatovalo amatérské divadlo. Je vidět, že to sezení doma lidi přestává bavit a divadlo je zajímá živé.

Jaký je klíč, podle kterého se vybírají opravdu ty nejlepší výkony loňského roku?

„Poroty vyhodnocují herecké výkony, nikoli kvalitu inscenací. Potom dají užší a širší nominace – ty užší postupují do dalšího kola, kterého se ujímá ve finále Kolegium,“ vysvětluje Hromada s tím, že porota až 3 hodiny před udělováním cen Thálie odevzdá do urny své hlasy. Ani on sám nezná jména hlavních oceněných předem. Ty zná jako první notář.

Odborné poroty hodnotí herecké výkony v oborech: opera, činohra, tanec (balet) a muzikál a uděluje užší a širší nominace. Až užší nominace vidí Kolegium sestavené ze třinácti vybraných odborníků. Například činoherní porota tak navštíví ročně až 150 představení.

„Nikdo to nedokáže definovat tak, aby to bylo spravedlivé stoprocentně. Tím, že máme třináctičlennou odbornou porotu – ať už jsou to kritici, herci, členové herecké asociace – tak potom rozhoduje i zkušenost,“ podotýká Hromada s tím, že se shodují často v nominacích i s odbornou kritikou a místo v porotě zaujímají lidé jak mladí, tak starší.

„Za těch pět let se posunul ten akcent z pražských herců už i dále do regionálních divadel. Tam je to soustředění na roli a na práci v divadle mnohem větší než v Praze,“ uvádí. Jak připomíná, Herecká asociace a poroty zohledňují například i tipy od diváků, kteří mohou vyjádřit svůj názor.

Kolik divadel je dost?

„Na počet obyvatel máme velmi rozsáhlou divadelní síť. Je to tím, že divadlo tady bylo vždy velmi populární, mělo tady svůj prostor i své finanční zázemí,“ odpovídá Hromada na otázku, zda není počet divadel v Čechách příliš vysoký.

Prezident Herecké asociace připomíná, že divadlo nemá žádné zásadní finanční zázemí a jde o řemeslo, které dělají lidé s velkým nasazením i za velmi těžkých podmínek.

Stát dá na divadlo korunu a dostane tři zpátky

Jak říká, je u nás 80 kamenných divadel, které mají stálou scénu. „Ekonomové, ministři a stát říkají, že dotují divadla. Ale ono to tak není. Divadla jsou ve většině z jedné třetiny soběstačná, když se to vezme z hlediska prodaných vstupenek za rok. Zdá se, že dvě třetiny musí stát dotovat,“ říká Hromada a dále vysvětluje, že divák, který jde do divadla, utratí například za parkovné, večeři, ošacení a z těchto na DPH místní soukromí podnikatelé podle Hromady odvedou státu třikrát tolik.

Prezident Herecké asociace Jiří Hromada

„Stát dá na divadlo jednu korunu, ale na DPH dostane tři zpátky. Kdyby si z těch tří si jednu korunu nechal a zbylé dvě poslal zpátky regionu, tak je divadlo soběstačné.“

Jak chápe Jiří Hromada současné divadlo? Jaký je průměrný plat herce v regionech? Proč příliš mnoho herců znamená podle něj problém pro kvalitu českého divadla a filmu? I to se dozvíte při poslechu celého Interview Plus.

autoři: Michael Rozsypal , bar
Spustit audio