Lesní vzdělávání ve školách? Záleží na rozhodnutí učitelů, říká lesní pedagožka

Tento týden se na Radiožurnálu věnujeme lesům. Zajímá nás například, co o lesích vědí běžní lidé nebo co se o nich učí ve školách. Lesní vzdělávání mají na starost takzvaní lesní pedagogové. Ti žákům přímo v terénu představují třeba zvířata, která v lesích žijí.

„Lesní vzdělávání v České republice funguje od 90. let, kdy se vyškolili první lesní pedagogové, tenkrát ještě na Lesnické škole ve Vimperku,“ nastiňuje lesní pedagožka Markéta Skřivanová s tím, že by bylo dobré, kdyby děti mohly les poznávat nejenom jako ekosystém, ale i z pohledu lesníků.

Čtěte také

A jak velký prostor se ve školách dává lesnímu vzdělávání nyní? Některé školy jezdí do lesa s dětmi pravidelně, některé se zase nezapojují vůbec – lesní pedagogika je totiž ve školách dobrovolná.

Skřivanová v té souvislostí porovnává zkušenosti v sousedním Rakousku. Tam totiž každé dítě během školní docházky má povinou jednu návštěvu lesní pedagogiky. „Je to dáno legislativou,“ říká.

A protože tuzemské školy mají mnoho různých mimoškolních možností a aktivit, tak je lesní pedagogika a program čistě na rozhodnutí učitelů. „Není to tak, že by každé dítě absolvovalo lesní program, i když by to nebylo na škodu,“ upozorňuje.

autoři: Hanka Shánělová , prh
Spustit audio

Související